Ai o întrebare?
Am trimis mesajul Închide

Influența exercițiului fizic în performanța școlară

VERSIUNE AUDIO

În fiecare zi în care încerc să analizez societatea modernă, mai ales cea care mă înconjoară pe mine, în care trăiesc și eu, ajung la concluzia că trăim într-o lume în care sportul și mișcarea fizică încă sunt luate în derâdere de către populație.

Cum am mai scris și în postările anterioare, anii de practică mi-au format abilitatea de a vedea în omul care ia loc în fața mea la evaluare mult mai multe informații decât cele pe care mi le oferă el, verbal, în timpul anamnezei.

Îmi aduc aminte că, în urmă cu ceva timp, a venit la evaluare un pacient în vârstă de 12 ani, care era însoțit, așa cum e normal, de către părintele lui. Copilul prezenta o durere la nivelul gleznelor. Văzându-i postura, am decis să fac o evaluare asupra întregului aparat locomotor. Concluzia? Scolioză, cifoză, obezitate de gradul 1, Genu Valgum și mai erau și altele pe listă. Întrebând dacă face sport, am primit un răspuns care m-a uimit și m-a întristat în același timp: „NU! Pentru că nu are timp! Vrem să devină IT-ist și ia meditații la informatică, matematică și engleză.”

Primul lucru care mi-a venit în cap a fost Stephen Hawking, care, cu siguranță, ar fi dat orice să poată să facă sport, să nu fie într-un scaun cu rotile și să poată vorbi doar datorită dispozitivelor electronice. Al doilea lucru care mi-a venit în minte a fost „Mens sana in corpore sano” (minte sănătoasă în corp sănătos), dictonul pe care îl văd și acum, când închid ochii, așa cum era el montat deasupra porții Facultății de Educație Fizică și Sport a UBB din Cluj-Napoca.

Toate, dar absolut toate gândurile care mi-au venit în cap le-am rezumat într-un răspuns simplu, pe care i l-am dat părintelui pacientului evaluat: „Picioarele cred că sunt ultima problemă care ar trebui să vă îngrijoreze! Dacă nu începe să facă mișcare și sport, probabil nu va ajunge să își îndeplinească visul de a fi IT-ist.”

Sportul, conform studiilor, are un rol esențial în concentrarea elevilor. În timp ce facem mișcare, corpul eliberează în cantități ridicate dopamină, norepinefrină și serotonină, care au rolul de a ajuta creierul să se concentreze mai bine.

Foarte mulți adulți care lucrează un număr ridicat de ore la birou și care nu au practicat sport sau alte activități corelate cu mișcarea ajung până la urmă să devină dependenți de activitățile fizice pentru a putea să își desfășoare munca. Din cauza durerilor musculoscheletale cauzate de sedentarism, introduc în viața lor exercițiul fizic. Iar acesta duce la concentrarea mai bună la birou și, totodată, la lipsa durerii.

În școlile din Asia, în timpul pauzelor, elevii fac exerciții fizice pentru a combate numărul de minute petrecute pe scaun și, totodată, cum spuneam înainte, pentru a ajuta creierul să beneficieze de hormonii pe care vi i-am enumerat deja. Iar când vine vorba despre cei mai deștepți elevi din lume, iată rezultatelele topului:

  1. Singapore
  2. Japonia
  3. Coreea de Sud
  4. Canada
  5. Finlanda

Oare exercițiile fizice din timpul pauzelor, implementate de țările asiatice, să fie motivul pentru care primele trei poziții sunt deținute exact de elevii din această zonă?

O societate sănătoasă este cea care investește în prevenție. Iar sportul și mișcarea sunt principalele elemente care trebuie avute în vedere ca făcând parte din prevenție într-o societate bolnavă de sedentarism. Dar educația fizică dusă la nivel de „artă” poate creea mari probleme sistemului de consum. De ce? Pentru că un corp sănătos va avea mereu o minte sănătoasă!

Ai întrebări pentru mine?

    Acest site folosește cookies pentru personalizarea experienței de navigare. Totodată, form-urile de contact folosesc tehnologia reCAPTCHA a Google. Vezi și Google’s Privacy Policy și Terms of Service